Ile mocy daje przelotowy wydech i filtr powietrza?

Ile mocy daje przelotowy wydech i filtr powietrza?

 

-20 KM

 

Motocykliści dzielą się na 2 grupy: tych, którzy już założyli przeloty, dekata i sportowy filtr powietrza oraz na tych, którzy rozważają przeprowadzenie takiej operacji. Najczęściej zadawanym przez naszych klientów pytaniem jest: o ile więcej mocy będzie miał mój motocykl? Producenci tych akcesoriów dumnie chwalą się, że mocy przybędzie do 5%, 6% a nawet 10%. Słowo klucz: “do”.

 

Tymczasem najczęściej jest tak, że instalacja dekata, przelotowego wydechu i sportowego filtra powietrza powoduje pogorszenie realnych parametrów trakcyjnych motocykla. Tylko właściciel motocykla twierdzi, że jest lepiej. Brutalna prawda jest taka, że instalacja tego typu komponentów bez przeprowadzenia zestrojenia silnika może oznaczać zabranie 20 a nawet więcej koni mechanicznych mocy.

Herezje? Nie wierzysz? Spójrz sam – prezentujemy wykresy mocy motocykli, w których przeprowadzono częściowy, niestety nieudany tuning.

Oto wykres mocy BMW R1100R, rocznik 2000 zestawiony z bliźniaczym (silnikowo) BMW R1100GS z roku 1998.

W R1100R zainstalowano układ wydechowy Remus z dekatem i filtr powietrza KN. Mapa paliwa pozostała seryjna. R1100GS to motocykl seryjny, bez żadnych modyfikacji.

Różnica w mocy wynosi aż 16KM na niekorzyść R1100R! Także krzywa momentu obrotowego wygląda fatalnie – klient przyprowadził ten motocykl twierdząc, że “nie jedzie i szarpie”. Zgadzamy się – takiej krzywej momentu obrotowego powstydziłby się nawet producent chińskich skuterów….

Linia czerwona: moment obrotowy seryjnego BMW R1100GS 1998

Linia niebieska: moment obrotowy zmodyfikowanego BMW R1100R 2000

Linia czarna: moc seryjnego BMW R1100GS 1998

Linia zielona: moc zmodyfikowanego BMW R1100R 2000

r1100r_vs_r1100gs-1

Żeby nie być gołosłownym prezentujemy jeszcze jeden przykład: do naszego zaprzyjaźnionego tunera, firmy ToxicMoto z Wrocławia, trafiło Suzuki GSXR1000K4 z zainstalowanym filtrem powietrza KN i wydechem Yoshimura. Właściciel motocykla poprosił o “naprawienie motocykla” i jako optymalne rozwiązanie wybrał moduł Rapid Bike EVO. Wykres prezentuje parametry silnika przed instalacją modułu Rapid Bike EVO oraz bezpośrednio po jego instalacji – wykorzystując mapę bazową (bez dokładnego strojenia silnika). W tym przypadku przelotowy układ wydechowy, w połączeniu z filtrem KN, “ukradł” motocyklowi ponad 20KM mocy! AFR w górnym zakresie obrotów sięga aż 18 co oznacza skrajnie ubogą mieszankę, która jest bardzo niebezpieczna dla silnika.

Suzuki_GSX-R_1000_k4_przed_i_po_RB_KN_Yoshimura_1-1

Jakie wnioski płyną z tego materiału? Bardzo proste:

Wniosek 1: tuning należy przeprowadzać kompleksowo biorąc pod uwagę WSZYSTKIE komponenty motocykla mające wpływa na pracę silnika.

Wniosek 2: każdy motocykl jest inny i używanie gotowych map (zarówno w modułach tuningowych jak i przy chiptuningu czy flashowaniu) to zły pomysł

Wniosek 3: KAŻDĄ modyfikację trzeba koniecznie weryfikować na hamowni w celu sprawdzenia czy efekt zgodny jest z oczekiwaniami.