Co daje quickshifter motocyklowy?

Co daje quickshifter motocyklowy?

W tym artykule chcemy zaprezentować badania dotyczące korzyści z zastosowania quickshiftera w motocyklu.

Testowy motocykl to Honda CBR1000RR Fireblade z roku 2009 z fabrycznym układem wydechowym. W motocyklu zainstalowany jest filtr powietrza BMC Race oraz moduł tuingowy Rapid Bike RACING, do którego podłączony został tensometryczny quickshifter Cordona GP. W module wprowadzono bazowy czas odcięcia oraz dodatkowo jego korektę (skrócenie) dla upshiftów wykonywanych powyżej 11000 RPM.

Motocykl został ustawiony na hamowni. Test polegał na pomiarach czasu i drogi przyspieszania od prędkości 20 km/h (pierwszy bieg, bieg jałowy) do prędkości 275 km/h (odcięcie zapłonu na szóstym biegu – motocykl ma krótsze przełożenie).

Zadaniem kierowcy testowego* było trzymać manetkę odkręconą do oporu (TPS=100%) aby jak najszybciej osiągnąć prędkość docelową.

W pierwszym pomiarze zmiana biegów odbywała się z wykorzystaniem quickshiftera Cordona.

Co daje quickshifter motocyklowy?

Quickshifter tensometryczny Cordona GP

 Kierowca testowy skupiał się jedynie na tym by upshift miał miejsce w optymalnym, z punktu widzenia osiągów motocykla, momencie. Drugi pomiar to zmiana biegów w tradycyjny sportowy sposób czyli z lekkim ujęciem gazu (ale bez użycia sprzęgła). Tu zadanie kierowcy testowego było trudniejsze – musiał kontrolować moment upshiftu oraz ujęcie gazu.

Aby maksymalnie „znormalizować” pomiary optymalny moment zmiany biegu wskazywany był przez 7-poziomowy shiftlight LT200 firmy PZRacing.

Co daje quickshifter motocyklowy?

Shiftlight PZRacing LighTronic LT200

Co daje quickshifter motocyklowy?

Shiftlight PZRacing LighTronic LT200

Co daje quickshifter motocyklowy?

Shiftlight PZRacing LighTronic LT200

Co daje quickshifter motocyklowy?

Shiftlight PZRacing LighTronic LT200

A zatem jaka jest różnica i czy warto w ogóle używać quickshiftera? Naszym zdaniem zdecydowanie tak. Poniżej prezentujemy wykresy porównawcze z obu testów:

Co daje quickshifter motocyklowy?

Porównanie przyspieszenia motocykla w zakresie 20-275 km/h z quickshifterem i bez quickshiftera

 

Jak interpretować powyższy wykres?

Linia zielona: krzywa mocy na kole podczas przyspieszania z użyciem quickshiftera. Widoczne są minimalne, niezbędne do prawidłowej i skutecznej zmiany biegu przerwy w odcięciu mocy. Przerwy w dostarczaniu mocy są minimalne, motocykl przyspiesza bardzo płynnie.

 

Linia czarna: krzywa mocy na kole podczas przyspieszania z manualną zmianą biegów. Widoczne są duże „wcięcia” w krzywej mocy powodujące szarpnięcia i, co najważniejsze, zakłócenie przyspieszania motocykla.

 

Linia niebieska: droga jaką motocykl pokonał podczas testu w funkcji obrotów – z quickshifterem. Widoczne są minimalne uskoki krzywej podczas upshiftów (uskok oznacza, że motocykl nie przyspiesza).

 

Linia czerwona: droga jaką motocykl pokonał podczas testu w funkcji obrotów – bez quickshiftera. Widoczne są istotne uskoki krzywej podczas upshiftów (uskok oznacza, że motocykl nie przyspiesza).

Analizując oba wykresy widać wyraźnie, że podczas przyspieszania z quickshifterem przyspieszanie następuje płynniej i szybciej. Koronnym dowodem na korzyść płynącą bezpośrednio z zastosowania quickshiftera jest różnica w drodze pokonanej podczas obu testów: z quickshifterem motocykl przyspieszył od 20 do 275 km/h na odcinku 298,75 metra. Bez quickshiftera ten sam proces przyspieszania wymagał aż 335 metrów! Różnica wynosi zatem 36 metrów czyli około 12 długości motocykla!

Aby lepiej zilustrować tą różnicę poniżej prezentujemy krzywe przyrostu prędkości w funkcji przebytej drogi. Wyraźnie widać na nich, o ile szybciej przyspiesza motocykl z quickshifterem.

Co daje quickshifter motocyklowy?

Porównanie przyrostu prędkości motocykla z quickshifterem Cordona i bez quickshiftera

 

 

Warto na koniec zaznaczyć, że testy odbywały się na hamowni motocyklowej. Oznacza to, że nie brały w nim udziału warunki drogowe (torowe) czyli opory powietrza i ewentualna walka z innym zawodnikiem. W warunkach drogowych różnice z pewnością będą większe, gdyż spadki mocy przy manualnej zmianie biegów powodują utratę prędkości czego nie zaobserwujemy na hamowni.

 

* – kierowca testowy z dużym doświadczeniem, w tym torowym

2 comments

  1. Roman pisze:

    :-) to kiedy spróbujemy jak będzie w realu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *