Czy quickshifter w motocyklu ma w ogóle SENS?

Czy quickshifter w motocyklu ma w ogóle SENS?

W tym artykule chcemy zaprezentować badania dotyczące korzyści z zastosowania quickshiftera w motocyklu. Quickshifter motocyklowy to urządzenie, które pozwala na zmianę biegu na wyższy bez zamykania manetki gazu i używania sprzęgła.

Testowy motocykl to Honda CBR1000RR Fireblade z roku 2009 z fabrycznym układem wydechowym. W motocyklu zainstalowany jest filtr powietrza BMC Race oraz moduł tuningowy Rapid Bike RACING, do którego podłączony został tensometryczny quick shifter Cordona GP. W module wprowadzono bazowy czas odcięcia oraz dodatkowo jego korektę (skrócenie) dla upshiftów wykonywanych powyżej 11000 RPM.

Motocykl został ustawiony na hamowni. Test polegał na pomiarach czasu i drogi przyspieszania od prędkości 20 km/h (pierwszy bieg, bieg jałowy) do prędkości 275 km/h (odcięcie zapłonu na szóstym biegu – motocykl ma krótsze przełożenie).

Zadaniem kierowcy testowego* było trzymać manetkę odkręconą do oporu (TPS=100%) aby jak najszybciej osiągnąć prędkość docelową.

W pierwszym pomiarze zmiana biegów odbywała się z wykorzystaniem quickshiftera Cordona.

Co daje quickshifter motocyklowy?
Quickshifter tensometryczny Cordona GP

 Kierowca testowy skupiał się jedynie na tym by upshift miał miejsce w optymalnym, z punktu widzenia osiągów motocykla, momencie. Drugi pomiar to zmiana biegów w tradycyjny sportowy sposób czyli z lekkim ujęciem gazu (ale bez użycia sprzęgła). Tu zadanie kierowcy testowego było trudniejsze – musiał kontrolować moment upshiftu oraz ujęcie gazu.

 

A zatem jaka jest różnica i czy warto w ogóle używać quickshiftera? Naszym zdaniem zdecydowanie tak. Poniżej prezentujemy wykresy porównawcze z obu testów:

Co daje quickshifter motocyklowy?
Porównanie przyspieszenia motocykla w zakresie 20-275 km/h z quickshifterem i bez quick shiftera

Jak interpretować powyższy wykres?

Linia zielona: krzywa mocy na kole podczas przyspieszania z użyciem quickshiftera. Widoczne są minimalne, niezbędne do prawidłowej i skutecznej zmiany biegu przerwy w odcięciu mocy. Przerwy w dostarczaniu mocy są minimalne, motocykl przyspiesza bardzo płynnie.

Linia czarna: krzywa mocy na kole podczas przyspieszania z manualną zmianą biegów. Widoczne są duże “wcięcia” w krzywej mocy powodujące szarpnięcia i, co najważniejsze, zakłócenie przyspieszania motocykla.

Linia niebieska: droga jaką motocykl pokonał podczas testu w funkcji obrotów – z quickshifterem. Widoczne są minimalne uskoki krzywej podczas upshiftów (uskok oznacza, że motocykl nie przyspiesza).

Linia czerwona: droga jaką motocykl pokonał podczas testu w funkcji obrotów – bez quickshiftera. Widoczne są istotne uskoki krzywej podczas upshiftów (uskok oznacza, że motocykl nie przyspiesza).

Analizując oba wykresy widać wyraźnie, że podczas przyspieszania z quickshifterem przyspieszanie następuje płynniej i szybciej. Koronnym dowodem na korzyść płynącą bezpośrednio z zastosowania quick shiftera jest różnica w drodze pokonanej podczas obu testów: z quickshifterem motocykl przyspieszył od 20 do 275 km/h na odcinku 298,75 metra. Bez quickshiftera ten sam proces przyspieszania wymagał aż 335 metrów! Różnica wynosi zatem 36 metrów czyli około 12 długości motocykla!

Aby lepiej zilustrować tą różnicę poniżej prezentujemy krzywe przyrostu prędkości w funkcji przebytej drogi. Wyraźnie widać na nich, o ile szybciej przyspiesza motocykl z quickshifterem.

Co daje quickshifter motocyklowy?
Porównanie przyrostu prędkości motocykla z quick shifterem Cordona i bez quickshiftera

Warto na koniec zaznaczyć, że testy odbywały się na hamowni motocyklowej. Oznacza to, że warunki drogowe (torowe) czyli opory powietrza i ewentualna walka z innym zawodnikiem nie miały wpływu na wynik testu. W warunkach drogowych różnice z pewnością będą większe, gdyż spadki mocy przy manualnej zmianie biegów powodują utratę prędkości czego nie zaobserwujemy na hamowni.

Zainteresował cię ten artykuł? Koniecznie sprawdź ofertę quick shifterów w sklepie Motokofeina.

Nie jesteś przekonany? Przeczytaj ten artykuł o instalacji quick shiftera w BMW serii R1100, R1150 czy R1200

* – kierowca testowy z dużym doświadczeniem, w tym torowym