Tuning na hamowni modułem Rapid Bike EVO BMW K1200R 2005 z pełnym układem Akrapovic oraz filtrem KN
Dzisiaj na hamowni stroiliśmy BMW K1200R z roku 2005. W motocyklu zainstalowany został pełny układ wydechowy Akrapovic oraz filtr powietrza KN. Bezpośrednio po instalacji tych komponentów klient stwierdził pogorszenie charakterystyki silnika w dolnym zakresie obrotów oraz poprawę osiągów powyżej 8000 RPM.
W motocyklu zainstalowany został moduł Rapid Bike EVO z przełącznikiem map. Włączona została funkcja autoadaptacji dla obu map przy czym jedna z nich to mapa opracowana na hamowni z wykorzystaniem szerokopasmowej sondy lambda zaś druga to mapa seryjna, która docelowo (dzięki odpowiednio skonfigurowanej funkcji autoadaptacji) ma pracować w charakterze mapy turystycznej, poprawiającej ekonomikę jazdy.
Przed rozpoczęciem strojenia wykonaliśmy serię pomiarów na hamowni dla otwarcia przepustnic 25%, 50%, 75% i 100%. Następnie taką samą operację wykonaliśmy po strojeniu motocykla.
Opracowana na hamowni mapa jest w większości obszaru dodatnia, czyli należało dodać paliwa. W niektórych obszarach szerokopasmowa sonda lambda stwierdziła za niski AFR co spowodowało, że komputer strojący Tuning Bike zaproponował ujemne wartości mapy.
Poniżej prezentujemy efekty prac. Ewidentnie widać, że w obszarze działania sondy lambda (czyli do +/- 60% otwarcia przepustnicy) motocykl był mocno ograniczony przez co po strojeniu zarówno moment obrotowy jak i moc znacznie wzrosły. Dla pomiarów 75% i 100% otwarcia przepustnicy przyrosty są już mniejsze ale nadal godne zauważenia. Pamiętajmy, że porównujemy motocykl przed i po strojeniu ale z zainstalowanym już układem wydechowym Akrapovic i filtrem KN. Porównania motocykla seryjnego i zmodyfikowanego wygądałyby zupełnie inaczej.






Na wykresach porównawczych do seryjnej K1200R z 2006 roku widać, że zmiana wydechu nieco pogorszyła dół zakresu obrotów (3000-4500RPM). Jednak już od 4500 RPM znacznie mocniejsza jest K1200R z 2005, po tuningu. Co więcej, krzywa momentu motocykla po tuningu jest znacznie gładsza, bez zauważalnych “dołków” dzięki czemu trakcja motocykla (reakcja na gaz, przyspieszenia) będą znacznie lepsze i przyjemniejsze.